عمومیمقالات

مشاغل خانگی

مشاغل خانگی یا کسب و کار خانگی به فعالیت‌های اقتصادی‌ای (تولیدی و خدماتی) اطلاق می‌شود که توسط اعضای خانواده در فضای مسکونی و به دور از ایجاد مزاحمت برای سایرین صورت می‌گیرد. مشاغل خانگی در قالب یک طرح کسب و کار به اجرا درآمده و محصول یا خدمت نهایی به بازار خارج از محیط مسکونی عرضه می‌شود.

اهمیت مشاغل خانگی

چنانچه فعالیت‌های اقتصادی را به دو بخش رسمی (آشکار) و غیر رسمی (پنهان) تقسیم کنیم، کسب و کارهای خانگی در زمره فعالیت‌های غیر رسمی اقتصادی قرار می‌گیرند. با این همه نقش قابل توجهی در رشد، توسعه و ثروت‌آفرینی دارند. این واقعیت به قدری حائز اهیمت است که به اذعان برخی صاحبنظران، کسب و کارهای خانگی راهگشای مسائلی چون اشتغال‌زایی، تأمین نیازهای اقتصادی جامعه و حتی توسعه پایدار اقتصادی هستند.

هر خانه یک کارخانه، آرمان شهری را به تصویر می‌کشد که در آن تمامی اقشار جامعه مولد هستند. اهمیت مشاغل خانگی نیز در اهمیت تولید و جامعه مولد نهفته است. مشاغل خانگی شرایطی را ایجاد می‌کند که تمامی افراد جامعه (پیر و جوان و زن و مرد) بتوانند در تولید نقش آفرینی کنند. بنابراین نه تنها بیکاری (درصد افراد توانمندی که به علت نبود شغل بیکار هستند) کاهش خواهد یافت بلکه بخش کم توان جامعه نیز در زمره تولیدکنندگان در خواهند آمد و جامعه مصرف‌گرا به جامعه‌ای مولد تبدیل خواهد شد.

مزایای راه اندازی مشاغل خانگی

چنانچه شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که کسب و کاری خانگی دارید، مزایای آن را کاملا لمس کرده‌اید. با این حال مروری بر مزایای راه اندازی کسب و کار خانگی خالی از لطف نیست و می‌تواند مشوقی برای سایرین باشد تا به این گونه فعالیت‌ها همت گمارند.

  • آزادی و استقلال عمل: انسان به صورت فطری و ذاتی به دنبال استقلال و آزادی است. همه ما تمایل داریم در محیط کار خویش آزادی و استقلال کافی داشته باشیم تا بتوانیم استعدادها و توانایی‌های خود را آشکار کنیم. این شرایط را به خوبی می‌توان در کسب و کارهای خانگی مهیا ساخت.
  • موازنه کار و زندگی: انقلاب صنعتی را می‌توان شروعی بر عدم تعادل بین کار و زندگی دانست که در دنیای امروز شاهد رشد افسار گسیخته این معضل هستیم. زندگی بشر امروزی به شکلی جنون آمیز در کار خلاصه شده است و زندگی واقعی به حاشیه رفته است. مشاغل خانگی اما شرایطی را فراهم کرده است که کار و زندگی در کنار هم قرار گرفته‌اند.
  • ساعت کاری منعطف: یکی دیگر از مزایای مشاغل خانگی انعطاف در ساعات کاری است. این ویژگی سبب می‌شود کارایی افزایش یابد چرا که در شرایط خستگی و کاهش راندمان می‌توان دست از کار کشید و در شرایط ایده‌آل به کار ادامه داد.
  • پایین بودن هزینه‌ها: هر کسب و کاری چه در ابتدای راه و چه در طی مسیر هزینه‌هایی را به دنبال خواهد داشت. مشاغل خانگی نیز از این مقوله مبرا نیست. با این همه به دلیل ماهیت خاص این مشاغل هزینه‌های راه اندازی آن‌ها بسیار پایین بوده و در طی مسیر نیز نسبت به سایر کسب و کارها هزینه‌های کمتری را به دنبال خواهد داشت.
  • به‌کارگیری حداکثری نیروها: با راه اندازی یک کسب و کار خانگی، بانوان در کنار نقش مادری و همسری خویش می‌توانند در فضای اقتصادی نیز نقش ایفا نمایند. سالمندان در محیطی سالم و سرزنده در حد توان خویش به فعالیت اقتصادی مشغول خواهند شد. و کودکان در فضایی ایمن برای فعالیت اقتصادی در آینده آموزش می‌بینند.

بهره‌مندی از مزایای مشاغل خانگی هنگامی امکان‌پذیر است که کسب و کار خانگی به شکلی موثر و کارا مدیریت شود. مطالعه مقاله “چند نکته مهم برای موفقیت در کسب و کار خانگی” نکات مدیریتی ارزشمندی را به همراه خواهد داشت.

انواع مدل مشاغل خانگی

نقش مهم کسب و کارهای خانگی در اقتصاد و مزایای فراوان آن برای فعالان این حوزه باعث شده است افراد زیادی اقدام به راه‌اندازی مشاغل خانگی نمایند و یا قصد ورود به این حوزه را داشته باشند. خوشبختانه مدل‌های کسب و کار متنوعی نیز در حوزه مشاغل خانگی وجود دارد که افراد می‌توانند متناسب با تخصص، مهارت، توان مالی و علایق خود اقدام به راه‌اندازی کسب و کار نمایند. در حقیقت گستردگی دامنه مشاغلی که در تعریف مشاغل خانگی می‌گنجند بسیار زیاد است و تمامی افراد جامعه با هر مهارت و تخصصی می‌توانند اقدام به راه اندازی یک کسب و کار خانگی نمایند. فهرست زیر به سه مدل اصلی که می‌توان در راه‌اندازی و مدیریت مشاغل خانگی بر اساس آن‌ها حرکت نمود، اشاره دارد.

  • اشتغال کارمزدی برای کارفرمای خارج از واحد مسکونی
  • استقلال کامل در زنجیره ارزش از تامین مواد اولیه تا عرضه به بازار
  • تشکیل تعاونی و مشارکت با بنگاه‌های بالادستی و پایین دستی در تامین مواد اولیه و عرضه محصولات آن‌ها به بازار مصرف.

اشتغال کارمزدی: در تعریف کسب و کار خانگی به این نکته اشاره شد که اینگونه کسب و کارها در فضای مسکونی انجام می‌شوند. در این مدل نیز اگرچه فرد برای کارفرمای خارجی فعالیت می‌کند اما مهم‌ترین ویژگی که همانا فعالیت در محیط مسکونی است حفظ شده است. در این مدل فرد وظیفه تولید یا مونتاژ محصول کارفرمای خارجی را در منزل برعهده می‌گیرد.

استقلال کامل: در یک تعریف ساده زنجیره ارزش مجموعه عملیاتی است که به بصورت زنجیروار (از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول به بازار) به خلق ارزش منجر می‌شود. به این ترتیب مشاغل خانگی‌ای که از این مدل پیروی می‌کنند، مدیریت کاملی بر زنجیره ارزش دارند و به‌صورت مستقل تامین مواد اولیه، تولید و توزیع محصول را انجام می‌دهند.

تشکیل تعاونی: تشکیل تعاونی‌های تولید یا توزیع مدل دیگری است که کسب و کارهای خانگی می‌توانند بر اساس آن شکل بگیرند و در قالب شرکت‌های تعاونی به عنوان بخشی از زنجیره ارزش فعالیت نمایند.

هر یک از مدل‌های مذکور مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند. اشتغال کارمزدی اگرچه نیاز به سرمایه در تامین مواد و تجهیزات اولیه را کاهش می‌دهد و دغدغه فروش محصول را تقریبا به صفر می‌رساند اما آزادی عمل کمتری نسبت به سایر مدل‌ها به صاحب کسب و کار خواهد داد. آزادی عملی که در مدل استقلال کامل به بالاترین حد خود می‌رسد. در مقابل ریسک این مدل نیز بالاست چرا که مدیریت کامل زنجیره ارزش برعهده صاحب کسب و کار است. مدل تعاونی یکی از مورد اقبال‌ترین مدل‌های کسب و کار خانگی است. در این مدل صاحبان مشاغل خانگی همسو و مشترک، با تشکیل تعاونی در کنار آزادی عمل از مزایای کاهش ریسک نیز بهره‌مند خواهند شد.

جمع بندی

با توجه به نقش موثر مشاغل خانگی در توسعه پایدار اقتصادی و نیز مزایای فراوان آن، راه‌اندازی و مدیریت علمی کسب و کارهای خانگی از اهمیت فراوانی برخوردار است. در حقیقت آن‌چه مشهود است ظرفیت بالای مشاغل خانگی در بهبود اوضاع اقتصادی چه در سطح خرد و چه کلان جامعه است. پیش شرط بالفعل شدن این ظرفیت اما مدیریت علمی کسب و کار است. بنابراین چنانچه در پی راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی موفق یا کسب موفقیت در شغل خانگی‌ خود هستید؛ باید مدیریت علمی و حرکت مبتنی بر اصول علمی کسب و کار را سرلوحه خود قرار دهید.

منبع
ویکی پدیا فارسیسامانه حمایت مشاغل خانگی
برچسب ها

جواد تلگردی

به نام حضرت دوست. جواد تلگردی هستم، کارشناس ارشد بازاریابی و مدیر گروه آموزشی تلگردی دات آی آر. علاقه بسیار زیادی به دنیای کسب و کار به‌ویژه کسب و کار دیجیتال دارم. SEO، بازاریابی دیجیتال و گیمیفیکیشن از جمله زمینه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *