عمومیمقالات

چگونه یک کپی رایتر شویم و از آن درآمد کسب کنیم (راهنمای گام به گام)

حتما بارها شنیده‌اید که کپی رایتینگ یک راه فوق العاده برای کسب درآمد حتی در تفریح و سفر است و شما هم همیشه به دنبال پاسخ این سوال بوده‌اید که چگونه یک یک کپی رایتر شویم؟

این مقاله دقیقا پاسخی است به سوال مهم “چگونه یک کپی رایتر شویم؟” شما. پس با ادامه مقاله همراه ما باشید.

با تبدیل شدن به یک کپی رایتر نه تنها در خانه بلکه در هرجای دنیا که باشید، می‌توانید به راحتی درآمد کسب کنید. و یک خبر خوب دیگر، برای شروع مسیر کوتاهی در پیش دارید.

کپی رایتر

کپی رایتینگ امروزه به یک صنعت پردرآمد تبدیل شده است و البته بازار کار بسیار خوبی را برای کپی رایترهای باتجربه بوجود آورده است. کسب وکارهای بسیاری نیز به نقش پراهمیت کپی‌رایترهای باتجربه در پیشبرد تلاش‌های بازاریابی‌شان پی برده‌اند.

برای کپی‌رایتر شدن نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی ندارید اما باید یک نویسنده خوب باشید. پس اگر به قدرت نویسندگی خود اطمینان دارید ادامه مقاله را هرگز از دست ندهید، چون به شما یاد خواهیم داد چگونه یک کپی‌رایتر شوید.

کپی رایتینگ چیست؟

قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، بیاید نگاهی به تعریف کپی رایتینگ بیندازیم.

کپی رایتینگ به زبان ساده به معنای نوشتن محتوای تبلیغاتی با هدف ترغیب مخاطبان به یک عمل خاص است. این عمل می‌تواند خرید، انتخاب محصول یا شروع رابطه با شرکت یا کسب و کار باشد. در حقیقت کپی رایترها فروشندگانی هستند که از کلمات برای جلب مشتری استفاده می‌کنند.

اگر قصد تبدیل شدن به یک کپی رایتر حرفه‌ای را دارید، باید بدانید چه نوع محتوایی را خلق کنید.

کپی رایترها متخصصانی هستند که شما با متن‌های تولیدی آن‌ها در وبسایت‌ها، تبلیغات، ایمیل‌ها، بیلبوردها، بروشورها، صفحات فروش، مطبوعات، وبلاگ‌ها و سایر ابزارهای بازاریابی مواجه شده و آن‌ها را خوانده‌اید.

چگونه یک کپی رایتر شویم: به چه مهارت‌هایی احتیاج دارید؟

کپی رایتینگ یک صنعت بسیار تخصصی است که اگرچه به تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نیاز ندارد اما افرادی علاقمند به این حوزه حتما باید دارای برخی مهارت‌ها باشند تا به یک کپی رایتر حرفه‌ای تبدیل شوند.

مهارت‌های نوشتاری فوق العاده

برای اینکه یک کپی رایتر حرفه‌ای شوید و به موفقیت برسید باید نویسنده خوبی باشید. مهارت‌های نوشتاری فوق‌العاده به راحتی به دست نمی‌آید و نیازمند تمرین مداوم است.

تسلط کافی بر دستور زبان و املای کلمات و داشتن دایره واژگان وسیع از جمله‌ الزامات و مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر حرفه‌ای است. اگر چنین مهارت‌هایی را ندارید، نگران نباشید، کافی است تمرین کنید، تمرین کنید و باز هم تمرین بیشتر.

نگاه تیز بین (دیدن جزئیات)

اطمینان پیدا کردن از اینکه محتوای تولیدی شما عاری از هرگونه اشتباه و قطعا بدون غلط است یک باید و اجبار است. داشتن نگاه تیزبینی که توان دیدن و تحلیل همه جزئیات را دارد به شما کمک خواهد کرد که هر گونه خطا و اشتباهی را در متن و محتوای خود بیابید و قبل از این‌که نتیجه تلاش خود را تحویل مشتری بدهید، آن را ویرایش کنید.

هر چه میزان خطا و اشتباه در محتوا و متن تولیدی شما کمتر باشد، حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسید. هیچ مشتری‌ای دوست ندارد وقت خود را روی ویرایش و تغییر متن ارسالی شما بگذارد. اگر قرار باشد خود مشتری برای چنین کاری وقت بگذارد پس اصلا نیازی به کپی رایتر (شما) نیست.

کنجکاوی (جستجوگری)

برای این‌که یک کپی رایتر حرفه‌ای شوید باید ذهنی کنجکاو و جستجوگر داشته باشید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا جای ممکن درباره موضوعی که قرار است پیرامون آن محتوا تولید کنید و بنویسید جستجو کرده و آن را به خوبی بشناسید. تنها در این حالت می‌توانید متنی بنویسید که مخاطبان را به واکنش (خرید، ثبت نام در سایت و …) وابدارد.

مهارت‌های پژوهش بی عیب و نقص

در کنار ذهن جستجوگر باید پژوهشگر خوبی هم باشید. نوشتن یک محتوای عالی به پژوهش و تحقیق کافی و صد البته صحیح نیاز دارد. تنها از طریق روش‌های بی عیب و نقص پژوهش است که می‌توان به فهم درستی از موضوع و مخاطبان هدف رسید.

یک کپی رایتر چه کاری انجام می‌دهد؟

سوال بعدی که علاقمندان به حرفه کپی رایتینگ در مورد این حرفه دارند این است که: کپی رایترها دقیقا چه کاری انجام می‌دهند؟

یک کپی رایتر وظیفه خلق متن برای رسانه‌های تبلیغاتی زیر را دارد:

  • تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، رسانه‌های چاپی (مجلات و روزنامه‌ها) یا اینترنت (تبلیغات گوگل و فیسبوک)
  • بروشورها
  • وبسایت‌ها
  • فرم‌های ثبت نام وبسایت‌ها
  • متن‌های فروش
  • مطبوعات
  • پست‌ وبلاگ‌ها
  • راهنماهای چگونه … (How to guides)
  • ایمیل‌ها
  • بیلبوردها
  • و …

اصل مطلب: درآمد یک کپی رایتر چقدر است؟

این بخش از مقاله احتمالا مهم‎‌ترین قسمتی است که در مقاله چگونه یک کپی رایتر شویم، منتظر آن بودید، همینطور نیست؟

بسیار خب، حقیقت این است که درآمد کپی رایترها بسیار متفاوت  و متغیر است. یک کپی رایتر ممکن است در سال چند ده میلیون تومان درآمد کسب کند. در حالیکه درآمد یک کپی رایتر دیگر در سال بسیار کمتر از این مقدار باشد.

دلیل این همه تفاوت چیست؟

تفاوت درآمدی کپی رایترها ناشی از تفاوت در مهارت و تجربه افراد است.

به طور مثال بر اساس آمار یک کپی رایتر تازه کار با حداقل تجربه و مهارت در کپی رایتینگ درآمدی حدود ۳ هزار دلار در سال دارد، در شرایطی که یک کپی رایتر نسبتا حرفه ای سالانه ۱۵ هزار دلار درآمد دارد.

یک کپی رایتر کاملا حرفه‌ای نیز می‌تواند به درآمد ۱۵۰ هزار دلاری در سال دست پیدا کند.

مزیت شغل کپی رایتری آزادی عمل کامل شما در این حرفه است، یعنی هر چقدر که بخواهید و هر زمان که بخواهید می‌توانید کار کنید، قاعدتا هر چقدر بیشتر کار کنید درآمد بیشتری هم کسب خواهید کرد. با این حال، توصیه ما به شما این است که برای توسعه مهارت‌های خود زمان بگذارید، چرا که با افزایش میزان مهارت، بدون این که نیاز باشد کار بیشتری انجام دهید، درآمد بیشتری کسب خواهید کرد و زمان آزاد بیشتری برای تفریح و سفر خواهید داشت.

چگونه به عنوان یک کپی رایتر فعالیت خود را شروع کنیم؟

زمان آن رسیده است که گام های عملی شروع فعالیت حرفه‌ای کپی رایتنیگ را شرح دهیم.

با طی کردن ۸ گام زیر می‌توانید فعالیت حرفه‌ای کپی رایتینگ خود را از همین الان استارت بزنید.

۱- حوزه تخصصی‌تان را مشخص کنید

در ابتدای فعالیت به عنوان کپی رایتر، احتمالا دوست دارید هر سفارشی را بپذیرید و اصطلاحا درباره هر چیزی که به دستتان می‌رسد، بنویسید. هر چند کار جالب و خوبی به نظر می‌رسد اما در واقعیت خلاف روش حرفه‌ای هاست و دوام ندارد اما متاسفانه یکی از اشتباهاتی است که بسیاری مرتکب آن می‌شوند. یکی از اهداف مقاله چگونه یک کپی رایتر شویم، همین شناسایی مسیرهای اشتباه و گوشزد کردن آن به شماست. بهترین و پایدارترین راه برای رشد کسب و کار کپی رایتری شما، انتخاب یک حوزه تخصصی برای فعالیت از همان شروع کار است.

منظور از انتخاب حوزه تخصصی، پیدا کردن زمینه‌ای است که در حال حاضر به آن علاقمند هستید یا در آن تخصص دارید (بر آن تسلط کافی دارید) و کار برای بهبود مهارت‌های نوشتاری در آن زمینه است. برای مثال، اگر قرار است برای یک بانک محتوای تبلیغاتی بنویسید، باید بر مباحث بانکداری و مالی تسلط داشته باشید. کپی رایتری در زمینه‌ای که تخصص دارید، کیفیت و سرعت کار شما را در حالیکه هنوز تازه کار هستید تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

۲- یک مهارت کسب کنید

اگر یادتان باشد به این نکته اشاره کردیم که مهم‌ترین عامل تعیین کننده میزان درآمد در کپی رایتینگ، مهارت شماست. بنابراین یادگیری یک یا دو مهارت دیگر به شما کمک خواهد کرد که به همان میزان درآمدتان را هم افزایش دهید.

۳- تمرین کنید. مهارت‌هایتان را در عمل اجرایی کنید.

همانطور که خواندن مقاله چگونه یک کپی رایتر شویم؟ به تنهایی برای کپی رایتر شدن کافی نیست. یادگیری مهارت بدون تمرین نیز نتیجه‌ای ندارد. به محض اینکه یک مهارت جدید را فراگرفتید، در عمل آن را تمرین کنید. هر چقدر بیشتر بنویسید، بهتر خواهید نوشت! جدای از بحث مهارت افزایی دارا بودن سابقه نویسندگی یکی از الزامات انتخاب شما به‌عنوان کپی رایتر توسط کارفرمایان است.

یکی از راه‌های کسب تجربه، کپی رایتری برای دوستان و آشنایانی است که به آن نیاز دارند، حتی اگر بصورت رایگان باشد. مثلا یک متن تبلیغاتی برای صفحه شخصی دوستتان که به فروش در اینستاگرام مشغول است بنویسید. با این کار پایتان به این کسب و کار عالی باز خواهد شد. البته این برای شروع است، اجازه ندهید این فرایند (کار رایگان یا با درآمد کم) خیلی طولانی شود، چرا که شما قطعا به دنبال ایجاد یک کسب و کار پایدار و موفق هستید و کار کردن رایگان و با درآمد کم برای دیگران، شما را از رسیدن به این هدف باز می‌دارد. پس در فرصت مناسب به کسب و کارتان شکل و شمایلی حرفه‌ای بدهید.

روش خوب دیگری که برای افزایش مهارت‌های نوشتاری به شما پیشنهاد می‌کنیم، ساخت یک وبلاگ است. محتوا و موضوع وبلاگتان هم باید همان حوزه‌ای باشد که قصد دارید در کپی رایتینگ بصورت تخصصی بر روی آن کار کنید. مزیت دیگر یک وبلاگ عالی این است که می‌توانید از آن به عنوان مدرک اثبات توانایی‌های نوشتاری خود استفاده کنید و مشتریان بالقوه خود را متقاعد کنید که واقعا یک نویسنده عالی هستید.

۴- وبسایت شخصی خودتان را بسازید. در فضای آنلاین حضور پیدا کنید.

برای جذب مشتری، باید دیده شوید. باید حضور داشته باشید تا شما را پیدا کنند. هیچ چیزی بیش‌تر از اینکه در فضای آنلاین حضور داشته باشید به تبلیغ و معرفی شما کمک نخواهد کرد. همچنین حضور در این فضا به کار شما به عنوان یک کپی رایتر حرفه‌ای اعتبار می‌بخشد و شما می‌توانید از همین اعتبار برای کسب درآمد بیشتر استفاده کنید.

برای حضور در فضای آنلاین، هیچ چیزی بهتر از راه اندازی وبسایت شخصی نیست (امروزه همه حرفه‌ای‌ها وبسایت دارند). حتما لازم نیست که یک وبسایت کاملا حرفه‌ای داشته باشید، بلکه یک وبسایت ساده اما خوب که مهارت‌های کپی رایتینگ شما را به نمایش بگذارد کافی است.

به وبسایت خود حتما یک بخش پورتفولیو، رزومه یا نمونه کار هم اضافه کنید و بهترین نمونه کارهای خود را در آنجا قرار دهید.

شبکه‌های اجتماعی نیز گزینه فوق‌العاده‌ای برای حضور آنلاین هستند. پروفایل حرفه‌ای کسب و کار کپی رایتینگ خود را در شبکه‌های پرمخاطب اجتماعی مانند اینستاگرام و صد البته لینکدین ایجاد کنید. حضور در این شبکه‌های اجتماعی به تبلیغ کسب و کار شما کمک فراوانی خواهد کرد و شانس پیدا کردن مشتری را بسیار افزایش خواهد داد.

۵- تعرفه‌ی کارتان را مشخص کنید.

در این قسمت از مقاله چگونه یک کپی رایتر شویم و از آن درآمد کسب کنیم؟ به سراغ بخش دوم سوال یعنی درآمد می‌رویم. زمان تصمیم فرا رسیده است. در این مرحله باید تعرفه (دستمزد) کاریتان را مشتخص کنید. پیش از این درباره درآمد کپی رایترها صحبت کردیم، شما باید نرخی را که با میزان مهارت و کیفیت کاری شما تناسب دارد را انتخاب کنید.

تعیین تعرفه کار آسانی نیست اما باید به درستی انجام شود. یکی از راه‌های تعیین تعرفه تحقیق درباره تعرفه‌‌های بازار است. با نگاهی به تعرفه سایر کپی‌رایترهای هم سطح با شما می‌توانید با اندکی تغییر تعرفه مناسبی برای کار خود نیز تعیین کنید.

۶- مشتری‌ها را پیدا کنید.

به مهم‌ترین بخش مقاله چگونه یک کپی رایتر شویم رسیدیم.

مشتری که نباشد، درآمدی هم نیست. همه مهارت‌هایی را هم که در طول هفته‌ها و ماه‌ها و شاید سال‌ها با تلاش فراوان و به سختی کسب کرده‌اید بدون استفاده خواهند ماند. اصلا نگران نباشید، در ادامه مقاله به شما کمک خواهیم کرد که برای ادامه راهتان مشتریان زیادی پیدا کنید.

  • دوستان و فامیل: کسب و کار کپی رایتینگ خود را به دوستان و فامیل معرفی کنید و به آنها بگویید که به دنبال مشتری برای کسب و کار کپی رایتینگ خود هستید. از آنها بخواهید شما را به دیگران معرفی کنند یا به دوستان یا همکارانی که به خدمات شما نیازمندند پیشنهاد کنند.
  • رخدادهای گردهمایی کسب و کارها: به دنبال همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و رخدادهایی شبیه آن باشید. رخدادهایی که ممکن است مشتریان بالقوه‌تان در آن حضور پیدا کنند. این حضور می‌تواند آنلاین یا آفلاین باشد. با مردم صحبت کنید. کارت ویزیت تجاری‌تان را به آنها بدهید و به آنها فرصت آشنایی با کسب و کار کپی رایتینگ خود را بدهید. کسب و کاری که می‌تواند به آنها سرویس کپی رایتینگ بدهد.
  • شبکه‌های اجتماعی: اکیدا توصیه می‌کنیم که در شبکه‌های اجتماعی بویژه لینکدین عضو شوید و به گروه‌هایی که در حوزه تخصصی شما فعالیت می‌کنند بپیوندید. در این گروه‌ها اعضایی وجود دارند که به تخصص شما نیاز دارند. در این شبکه‌ها خودتان را به‌عنوان یک حرفه‌ای بازاریابی کنید تا توجه و علاقه مشتریان بالقوه را به خود جلب کنید. از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی و تبلیغ خود استفاده کنید و به دنیای آنلاین بگویید که کسب و کار شما هم وجود دارد و آماده خدمت رسانی به مشتریان هستید.
  • شناسایی صنایع و کسب و کارهای حوزه تخصصی: به دنبال کسب و کارهایی باشید که در حوزه تخصصی شما فعالیت می‌کنند. این کسب و کارها را به نوعی می‌توان مشتری بالقوه شما دانست. پس از شناسایی این گونه کسب و کارها از طریق ایمیل با آنها ارتباط برقرار کنید. خدمات خود و ارزشی که این خدمات برای آنها دارد را به آنها یادآور شوید.
  • شناسایی مطبوعات چاپی: مجلات و سایر مطبوعات فعال در زمینه تخصصی خود را پیدا کنید و تحقیق کنید که آیا از خدمات کپی رایترها نیز استفاده می‌کنند. احتمالا برخی از آنها به افرادی مثل شما برای نوشتن تبلیغات احتیاج دارند و یا حتی به دنبال کپی رایترهایی حرفه‌ای هستند تا به تیم نویسندگی‌شان بپیوندند.
  • عضویت در وبسایت‌های آزادکاری یا فریلنسری: این وبسایت‌ها یک راه فوق‌العاده برای کپی رایترهای تازه کار هستند تا مشتری پیدا کرده و سفارش کار بگیرند. هر چند میزان درآمد شما در این گونه وبسایت‌ها آنچنان بالا نیست اما این سایت‌ها بشدت مورد علاقه مشتریان هستند (به خاطر تعرفه‌های پایین) بنابراین شانس پیدا کردن مشتری بسیار زیاد است. انجام میدم و پونیشا از سایت‌های فعال در این زمینه هستند.
  • شناسایی گروه‌ها، شبکه‌ها و اجتماعات کپی رایترها: گروه‌های کپی رایترها و شبکه‌های متشکل از افراد فعال در این حوزه نه تنها یک گزینه عالی برای پیدا کردن مشتری بوده بلکه یک مرجع فوق‌العاده یادگیری برای تازه کارها هستند. با عضویت در این گروه‌ها می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره این صنعت کسب کرده و از طریق تعامل با حرفه‌ای‌های کپی رایترینگ بیشتر و بیشتر درباره این سوال که چگونه یک کپی رایتر شویم یاد بگیرید. علاوه براین حضور در این گروه‌ها و شبکه‌ها به شما کمک می‌کند همیشه به روز باشید و از آخرین تغییرات و ترندهای این صنعت باخبر شوید.

۸- نظر خواهی از مشتریان و ایجاد پرتفولیو (رزومه و نمونه کار)

به گام آخر رسیدیم. مطمئنا اگر گام‌های ۱ تا ۷ راهنمای چگونه یک کپی رایتر شویم را به درستی طی کرده باشید، به نقطه‌ای رسیده‌اید که تعدادی مشتری جذب کرده و برای آنها خدمات کپی رایتری ارائه کرده‌اید. حالا زمان آن رسیده است که ویترین کار خود را با نظر مشتریان و نمونه کارهایتان کامل کنید.

از مشتریانتان بخواهید به شما بازخورد بدهند و درباره کیفیت و کلیت خدمات شما نظر بدهند. هر چه نظرات و بازخوردهای مشتریان مثبت‌تر باشد، مشتریان جدید بیشتری جذب خواهید کرد.

داشتن یک پرتفولیو (نمونه کار) قوی این فرصت را به شما می‌دهد که با سند و مدرک خود را به مشتریان معرفی کنید و به مشتریان نیز این امکان را می‌دهد که قبل از انتخاب شما به عنوان کپی رایتر از کیفیت و کلیت خدمات شما آگاه شوند.

منبع
fulltimenomad
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *