بازاریابیمقالات

چگونه یک طرح کسب و کار خانگی بنویسیم؟

طرح کسب و کار یا بیزینس پلن مانند کتابی از دستور عمل هاست و مسیری را برای ساختن یک کسب و کار موفق و سودآور ایجاد می کند. اما تلاش برای راه اندازی کسب و کار بدون ساختار، دستورالعملی برای هدر دادن وقت است که با فاجعه همراه خواهد بود. طرح کسب و کار سند مکتوبی است که به تحلیل طرح عملیات کسب و کار، بازار و صورت‌های مالی می‌پردازد و ایده‌ها و طرح‌های ذهنی شما را به روی کاغذ می‌آورد.

 چرا به طرح کسب و کار نیاز دارید؟

    • زمانی به یک طرح کسب و کار نیاز دارید که به دنبال منابع مالی خارجی از جانب سرمایه گذاران یا موسسات مالی هستید.
    • یک بیزینس پلن قابل لمس و محسوس به شما این امکان را می دهد که تمرکز خود را حفظ کرده و در مسیر باقی بمانید. شما همیشه می‌توانید به طرح کسب و کار خود رجوع کرده و برنامه هایی که از قبل آماده کرده اید را ارزیابی کنید و یا اینکه دوباره آن ها را برنامه ریزی کنید.
    • طرح کسب و کار یک ابزار مفید برای استخدام استعداد های کلیدی یا افرادی است که به واسطه آنها می توانید کسب و کار خود را از روی زمین بلند کنید و به اوج برسانید.
    • یک طرح کسب و کار یک بررسی نهایی را به شما پیشنهاد می دهد که به واسطه آن می توانید بفهمید که آیا کسب و کار شما امکان پذیر است یا خیر.

 

چگونه یک طرح کسب و کار برای مشاغل خانگی بنویسیم؟

دو نوع بیزینس پلن وجود دارد، رسمی و غیر رسمی. اگر به دنبال تامین منابع مالی از جانب بانکها و یا سرمایه گذاران هستید به یک طرح کسب و کار رسمی (حدود ۱۰ تا ۳۰ صفحه) نیاز خواهید داشت. یک طرح کسب و کار رسمی به ساختار سنتی طرح کسب و کار نزدیکی (شباهت) بسیاری داشته و مستلزم تمرکز بیش‌تر در تدوین بخش‌های مالی طرح است، چرا که هدف جذب سرمایه‌گذار خواهد بود.

طرح کسب و کار غیررسمی معمولا برای اهداف داخلی طراحی می‌شود و در طراحی آن الزامی به پیروی از کلیات طراحی کسب و کار سنتی وجود ندارد. با این حال به کسب و کارهای خانگی و کوچکی که علاقمند به ایجاد طرح کسب و کار ساده و غیررسمی هستند توصیه می شود که تمامی بخش‌های طرح کسب و کار را تکمیل نمایند؛ اما بر تحلیل‌های بازاریابی، تحلیل فرصت ها، تهدیدها ،نقاط قوت و ضعف (SWOT) و  طرح بازاریابی بیش‌تر تمرکز کنند.

برای تدوین طرح کسب و کار انتخاب‌های محدودی خواهید داشت. مسئولیت تدوین طرح کسب و کار را به یک متخصص بسپارید یا خودتان این کار را انجام دهید. به شدت توصیه می‌شود که تا حد ممکن خودتان برای نوشتن طرح کسب و کار اقدام کنید (حداقل یک پیش‌نویس اولیه). شرکت نکردن در این فرایند می‌تواند شما را از دانش و بینش‌هایی که در فرایند تحقیق و تدوین بیزینس پلن به دست می‌آید، محروم کند. اگر به دنبال تامین منابع مالی از منابع خارجی (بانک‌ها و …) هستید باید از مشاوره یک متخصص استفاده کنید. در این صورت طرح کسب و کار کامل و جامعی در اختیار خواهید داشت که شانس‌ دریافت وام و جذب سرمایه‌گذار را به شدت افزایش خواهد داد. در هر حال چه قصد تدوین شخصی طرح کامل کسب و کار را داشته باشید یا نه، همواره از کمک‌ها و مشاوره‌های یک متخصص برای مرور و اصلاح طرح کسب و کار استفاده کنید.

در ادامه مثالی از طرح کسب و کار سنتی آورده شده است. به یاد داشته باشید اگر هدف‌تان از ایجاد طرح کسب و کار رسمی، تامین مالی است، باید به چارچوب رسمی طرح کسب و کار پایبند باشید. اما چنانچه در پی تدوین طرح کسب و کار غیر رسمی هستید، می‌توانید متناسب با شرایط و با صلاحدید خود در این الگو تغییراتی ایجاد کنید.

خلاصه اجرایی: اولین بخش بیزینس پلن است. اما در فرایند تدوین در آخرین مرحله قرار می‌گیرد. هدف از خلاصه اجرایی، خلاصه‌سازی نکات کلیدی طرح کسب و کار برای خوانندگان، صرفه‌جویی در وقت ایشان و ایجاد آمادگی در آنان برای مطالعه ادامه سند است. اگرچه تدوین این بخش اختیاری است اما همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های طرح کسب و کار مطرح است چرا که خواننده را به مطالعه ادامه طرح کسب وکار تحریک خواهد کرد.

بخش تجزیه و تحلیل بازار:  این بخش دربردارنده اطلاعات در سه حوزه مشخص است: صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، بازار هدف کسب و کار و محیط رقابتی. تکمیل این بخش به تحقیقات بازاریابی نیازمند است.

  • بررسی اجمالی صنعت: روندها، تهدیدها، نقش آفرینان اصلی، نرخ رشد و اطلاعات فروش.
  • پروفایل بازار هدف: اطلاعات جمعیت‌شناختی، موقعیت جغرافیایی، پروفایل مشتریان و چگونگی تامین یا عدم تامین نیاز بازار.
  • تجزیه و تحلیل رقابتی: پروفایل رقبای مستقیم و غیر مستقیم، شامل اقدامات کامل و ضعیف آن‌ها.

توصیف شرکت (کسب و کار): این بخش ویژه معرفی کسب و کار و محصول و اهداف اصلی است. اساسا پاسخی است به سوال‌هایی چون چه کسی هستید، چه کاری انجام می دهید و چرا این کار را به خوبی انجام می‌دهید. در این قسمت همچنین اطلاعاتی مانند عملیات اساسی، محل فیزیکی و فرایند تولید محصول تشریح خواهد شد.

تجزیه و تحلیل SWOT: یک بخش کوتاه یک یا دو صفحه‌ای حاوی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهایی که با کسب و کارتان با ‌آنها مواجه است.

برنامه بازاریابی: کلیات طرح و برنامه فروش، مدل قیمت گذاری، استراتژی های تبلیغاتی و طرح و برنامه ارتباطات.

طرح سازمان: خلاصه ای در مورد چگونگی ساختار کسب و کار، نیازهای مدیریتی/ کارمندی و پیش‌بینی هزینه های حقوق و دستمزد.

منابع مالی: این بخش می‌تواند یکی از استرس‌آورترین و مهم‌ترین بخش‌های بیزینس پلن در فرایند تدوین باشد. بنابراین صبور باشید و به در صورت نیاز از کمک متخصصان بهره ببرید. محتوای این بخش عبارتند از:  ترازنامه، صورت سود و زیان و بیانیه جریان نقدینگی. همچنین اگر قصد گرفتن وام دارید باید در این بخش تقاضای تامین مالی را نیز بگنجانید.

پیوست: در این قسمت مستندات حمایتی و مربوط به طرح کسب و کار آورده خواهد شد. اطلاعاتی مانند یافته‌های تحقیقات بازار، مطالعات موردی، قراردادهای مالکیت، رزومه و … .

نتیجه‌گیری:

راه اندازی و مدیریت کسب و کار (حتی موفقیت در کسب و کار) بدون طراحی بیزینس پلن غیرممکن نیست. اما تدوین این سند دیدگاه و بینشی عمیق نسبت به کسب و کار در شما ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این تحلیل‌های قبل از عمل (تحلیل بازار، تحلیل SWOT و …) که در فرایند تدوین طرح کسب و کار صورت می‌گیرد، راهنمای بسیار ارزشمندی برای برنامه‌ریزی‌های آتی خواهد بود. درنهایت می‌توان گفت اگرچه ممکن است بیزینس پلن ضامن موفقیت نباشد، اما راه رسیدن به موفقیت را بسیار هموار خواهد کرد.

 

منبع
thebalancesmb
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *