بازاریابیمقالات

راهنمای بخش‌بندی بازار برای صاحبان کسب و کار خانگی

مقاله پیش‌رو بخشی از راهنمای جامع بخش‌بندی بازار ویژه کسب و کارهای خانگی است. بخش‌بندی بازار و انواع آن، نقش آن در بازاریابی، مزایای بخش‌بندی و چگونگی بخش‌بندی از جمله مباحثی است که در مجموعه مقالات بخش‌بندی بازار مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بخش بندی بازار چیست؟

بخش‌بندی بازار به معنای تقسیم جمعیت بازار موردنظر به بخش‌هایی، بر اساس ویژگی‌های خاص مدنظر بازاریاب است. در تعریف جامع‌تری می‌توان بخش‌بندی بازار را فرایند تقسیم کل بازار به چندین بخش معنی‌دار  براساس متغیرهای بازاریابی‌ای چون سن و جنس (جمعیت شناختی)، منطقه جغرافیایی (جغرافیایی)، سبک زندگی و رفتاری (روانشناختی) دانست. بخش‌بندی در بازاریابی بیانگر تعیین مجموعه‌ای از بخش‌های همگن است که در متغیرهایی چون نیاز، ویژگی‌های بازار و تقاضا مشترک اند. فرایند بخش‌بندی بازار توانایی فروش موثرتر محصولات و خدمات‌ را به کسب و کارها خواهد داد.

به طور مثال بازاریاب در نظر دارد بازار را بر اساس ویژگی‌های جمعیت شناختی مانند سن و جنسیت افراد به بخش‌های خردتر تقسیم کند. بر اساس فرضیات مثال، می‌توان بازار را به بخش‌های بسیار ساده زیر تقسیم کرد.

  • مردان جوان (ترکیب ویژگی جنسیتی مذکر بودن و ویژگی سنی جوانی)
  • مردان میانسال (ترکیب ویژگی جنسیتی مذکر بودن و ویژگی سنی میانسالی)
  • زنان جوان (ترکیب ویژگی جنسیتی مونث بودن و ویژگی سنی جوانی)
  • زنان میانسال (ترکیب ویژگی جنسیتی مونث بودن و ویژگی سنی میانسالی)

 مثال مذکور یک مثال بسیار ساده و ابتدایی جهت ملموس شدن تعریف بخش‌بندی بازار است، در حالی‌که در یک شرایط واقعی ممکن است ترکیبی از ویژگی‌های مختلف (جمعیت شناختی، جغرافیایی، درآمد، نگرش و غیره) مبنای کار بازاریاب برای بخش‌بندی قرار گیرد. پس از بخش‌بندی و انتخاب صحیح بخش هدف است که بازاریاب می‌تواند متناسب با آن آمیخته بازاریابی کارآمد و موثری را طراحی کند. طراحی یک آمیخته بازاریابی مناسب، هدف‌گیری صحیح مشتریان و پیدا کردن یک جایگاه درست در ذهن مشتریان را به دنبال دارد.

بخش‌بندی بازار فرایند تقسیم بازار به بخش‌هایی است که در هر بخش آن اعضا در یک یا چند ویژگی اشتراک دارند. بخش بندی بازار نقش کلیدی در تصمیم‌گیری‌های طراحی آمیخته بازاریابی، بازار هدف و جایگاه یابی در ذهن مشتریان دارد.

اهمیت بخش‌بندی بازار

بخش‌بندی بازار یک جنبه بسیار مهم مدیریت بازار است که به هر کسب و کاری امکان تقسیم بازار بزرگ به بخش‌های کوچک‌تر را می‌دهد. تقسیم بازار به بخش‌های کوچک‌تر اندازه هر بازار را کاهش داده و امکان دسترسی سریع‌تر و دقیق‌تر به مشتریان را به شرکت‌ها می‌دهد، در حالی‌که در یک بازار بزرگ دسترسی به مشتریان هدف کندتر بوده و بیش‌تر جنبه تصادفی دارد.

بازارهای کوچک و همگن (بازارهایی مشابه در متغیرهای مختلف) نسبت به بازارهای بزرگ و غیرهمگن مزیت‌های بیش‌تری دارند. شرکت‌ها در این بازارها می‌توانند با تمرکز و دقت بیش‌تری پیشنهادات محصول، استراتژی‌های تمایز محصول، استراتژی بازاریابی، استراتژی قیمت‌گذاری و سایر استراتژی‌ها را تدوین و اجرا نمایند. علاوه براین ریسک‌های ناخواسته و هزینه‌های‌شان نیز کاهش خواهد یافت. با دقت و سرعت بیش‌تری می‌توانند مشتریان را هدف‌گیری نمایند و بالطبع به سود بیش‌تری دست یابند. بنابراین بخش بندی یک بازار بزرگ یک ضرورت مهم برای کلیه شرکت‌ها و کسب و کارهاست.

مشتریان (مهم‌ترین بخش بوم مدل کسب و کار) را زمانی می‌توان به خوبی شناخت و مطابق با نیاز و خواسته ایشان عمل کرد که بخش‌بندی بازار به درستی اجرا شود.

دلیل استفاده از بخش‌بندی بازار

دلایل بسیاری برای استفاده از بخش‌بندی بازار وجود دارد. با این حال، یکی از اصلی‌ترین اهدافی که بخش‌بندی بازار بر آن متمرکز است، یک دست کردن نیاز مشتریان است. تشابه نیازهای اعضای یک بخش از بازار با هم، در رفع سریع و دقیق نیاز نقش موثری دارد و این همان چیزی است که لزوم بخش‌بندی بازار را بیش از هر عامل دیگری روشن می‌کند.

چرا به بخش‌بندی بازار نیاز داریم؟. یکی دیگر از سری مقالات راهنمای بخش‌بندی بازار است که ۶ دلیل لزوم بخش‌بندی بازار را مورد بررسی قرار داده است. همچنین مقاله‌ای تحت عنوان ۶ مزیت بخش‌یندی بازار در کنار سایر مقالات این مجموعه دیدگاه عمیق‌تری نسبت به بخش‌بندی بازار، لزوم به کارگیری آن و مزایای آن ایجاد خواهد کرد.

انواع بخش‌بندی بازار

انواع مختلفی از بخش‌بندی بازار متناسب با احتیاجات بازاریاب وجود دراد. بخش‌بندی مبتنی بر متغیرهای جمعیت شناختی یکی از ابتدایی و اصلی‌ترین انواع بخش بندی  است که براساس آن جمعیت بازار بر اساس ویژگی‌های جمعیت شناختی‌ای چون سن و جنس به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود. اخیرا بخش‌بندی مبتنی بر ویژگی های رفتاری و روانشناختی نیز مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت شناخت انواع بخش‌بندی بازار در مقاله‌ی مستقلی به ۴ نوع بخش‌بندی بازار و چگونگی بخش‌بندی متناسب با آن‌ها پرداخته شده است.

جمع بندی

بخش‌بندی بازار یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بازاریابی است که نیازمند توجه ویژه است. بخش‌بندی پاسخگوی پرسش‌های استراتژیک بسیاری است که موفقیت در کسب و کار منوط به یافتن پاسخ مناسبی برای آن‌هاست. نوع کسب و کار و یا اندازه آن تفاوتی در نیاز به بخش‌بندی ایجاد نمی‌کند. در واقع تولد یک کسب وکار نیاز به بخش‌بندی را با خود به همراه می‌آورد. کسب و کارهای خانگی نیز از این قائده مستثنی نیستند.

منبع
marketing91
برچسب ها

جواد تلگردی

به نام حضرت دوست. جواد تلگردی هستم، کارشناس ارشد بازاریابی و مدیر گروه آموزشی تلگردی دات آی آر. علاقه بسیار زیادی به دنیای کسب و کار به‌ویژه کسب و کار دیجیتال دارم. SEO، بازاریابی دیجیتال و گیمیفیکیشن از جمله زمینه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن