عمومیمقالات

۱۰ گام تا رشد کسب و کار خانگی

راه اندازی یک کسب و کار خانگی یک راه عالی برای شروع کسب و کار است. همچنین راهی عالی برای پایین نگه داشتن هزینه ها است. اما وقتی میخواهید کسب و کار‌تان را توسعه دهید، چه می‌کنید؟

در ادامه مقاله با ۱۰ گام تا رشد کسب و کار خانگی همراه باشید.

۱-تمرکز، تمرکز، تمرکز

این که بخواهید همه ی ایده های خود را به یک باره عملی کنید، شاید آسان باشد، اما اگر تمرکز خود را بر روی چیزهایی که به بهترین نحو انجام می دهید قرار دهید، موفق تر خواهید بود. انرژی خود را صرف بازاریابی یک یا دو محصول یا خدمتی که واقعا خوب انجام می‌دهید، کنید. با این کار بیش‌ترین شانس برای پیدا کردن بازار هدف ویژه و خاص خود را خواهید داشت.

چند راه مختلف برای تمرکز و البته کسب موفقیت در کسب و کار وجود دارد:

  • تمرکز بر آنچه واقعا برای شما در کسب و کار مهم است.اگر اهمیت زیادی به گذراندن وقت با خانواده می‌دهید، کسب و کار خود را به شیوه‌ای توسعه دهید که از این شیوه زندگی حمایت کند. آیا قصد دارید کسب و کار خود را هر ساله دوبرابر توسعه دهید، بدون توجه به اینکه چه بهایی باید پرداخت کنید؟ اهداف کسب و کار خود را تعریف کنید و بر آن متمرکز شوید.
  • یک طرح و برنامه داشته باشید و به آن بچسبید (به آن متعهد باشید). برنامه ریزی دشوار است، و تعهد به آن دشوارتر. این کار نیازمند اعتماد و اطمینان (به برنامه و خود)  بسیاری است.
  • بر روی مشتریان خود تمرکز کنید. دقیقا چه کسی مشتری شماست؟ زمانی که مشتریان خود را به دقت تعیین کردید، مشغول خدمت رسانی به بازار هدف خود شوید، بر آن تمرکز کنید و از این شاخه به آن شاخه پریدن به شدت پرهیز کنید.
  • بر رو ی محصول یا خدمت خود تمرکز کنید. به عنوان مثال، اگر شما طراح وب سایت هستید، بلافاصله شروع به معرفی خدمات جدید خود نکنید. بر روی توسعه و کیفیت محصول خود تمرکز و تا زمانی که کسب و کار شما به بلوغ بیبشتری برسد صبر کنید. خدمات اصلی کسب و کارتان را به مشتریان اصلی خود پیشنهاد دهید.
  • با هر پیشنهادی تمرکزتان را از دست ندهید. بسیار پیش خواهد آمد که دوستان یا مشتریان پیشنهاد ارائه محصولات و خدمات جدید بدهند. همه آنها را نادیده بگیرید. بر محصولات و خدمات اصلی خود تمرکز کنید.
  • فرصت های جدید را به‌خاطر عدم تمرکز از دست ندهید. بسیاری از کارآفرینان تمرکز بر محصولات و خدمات را سخت می دانند. بهترین کارآفرینان آن‌هایی هستند که می‌توانند تمرکز خود رابرای مدت زمان طولانی حفظ کنند.
  • به دنبال یک شریک مسئولیت پذیر و قابل اطمینان یا مربی باشید.کارآفرینان همیشه مسئول هستند. تنها مشکل آن‌ها این است که همیشه خود را پاسخگو نمیدانند (خود را به پاسخگو بودم و مسئولیت‌پذیری ملزم کنید).

۲-توسعه دهید

وقتی که با موفقیت از مرحله اول عبور کردید و در بازار جا افتادید، زمان توسعه پیشنهادات فرا می‌رسد. با گسترش سبد محصولات به مشتریان خود حق انتخاب بدهید. آن‌چه در مورد توسعه در مناطق جدید اهمیت دارد، این است که همچنان به ارائه خدمات با کیفیت بالا در سراسر بازار ادامه دهید. توسعه بازار در حالی‌که پیشنهادات‌تان انتظارات را برآورده نمی‌کند، به شهرت شما آسیب خواهد رساند.

۳– از مشتریان فعلی خود استفاده کنید

یکی از ساده ترین راه های رشد کسب و کار خانگی، افزایش فروش به مشتریان موجود است. با ارائه تخفیف‌های حجمی (یکی بخر دو تا ببر!) یا تخفیف برای مشتریانی که در هر بار حجم زیادی خرید می‌کنند، میزان فروش به ازای هر مشتری (فعلی) را افزایش دهید.

راه های مختلفی وجود دارد که مشتریان شما می توانند به کسب و کار شما کمک کنند:

  • برای مشتریانی که محصولتان را به دیگران پیشنهاد می‌کنند، پاداش در نظر بگیرید.این پاداش می تواند یک درصد از فروش یا تخفیف در فروش‌های بعدی باشد.همچنین در نظر داشته باشید که بیشتر مشتریان راضی و خوشحال به این دلیل شما را به دیگران پیشنهاد می‌دهند که آنچه برای آنها انجام داده‌اید را دوست دارند.
  • از مشتریان بخواهید تا تجربه‌های مثبت خود (که شما برای آن‌ها فراهم کردید) را از طریق شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
  • نظرسنجی‌هایی ترتیب دهید و نظرات مشتریان خود را جویا شوید. سپس نتایج، تصاویر و هر آنچه در این رویدادها رخ می‌دهد را در حساب های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
  • به مشتریانی خود کوپن هایی دهید که با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

۴- کمک های پاره وقت استخدام کنید

ممکن است بودجه کافی برای استخدام یا نیازی به استخدام یک کارمند تمام وقت نداشته باشید! پس استفاده از خدمات یک کارمند پاره وقت، کارآموز یا فریلنسر را می‌تواند بسیار موثر و مناسب باشد. ایجاد یک شبکه از افراد ماهر می‌تواند در آینده به شما کمک کند. وجود دیدگاه‌های مختلف به تصمیم‌گیری بهتر در کسب و کار کمک زیادی می‌کند.

۵- یک وب سایت ایجاد کنید.

روزهایی فرامی‌رسد که برای فروش محصولات به یک فروشگاه نیاز دارید. یک وبسایت به شما این امکان را می‌دهد که محصولات خود را به هر کسی و در هر جایی که می‌خواهید بفروشید. خوشبختانه این روزها داشتن یک وب سایت هزینه چندانی ندارد. سایت سازهای رایگان بسیاری وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید هر نوع وبسایتی را که می‌خواهید بدون کمترین کدنویسی راه اندازی کنید.

پیشنهاد ما سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. راحتی نصب، استفاده، به روزآوری و قابلیت‌های بسیار زیاد از جمله مزیت‌های این سیتسم مدیریت محتواست.

۶- با کسب و کارهای دیگر رابطه برقرار کنید

کار با کسب و کارهای دیگر یکی از ساده ترین راه ها برای بازاریابی و فروش محصولات است. کیک می‌پزید؟ بسیار خب از کافی‌شاپ‌ها برای فروش کمک بگیرید. اگر طراح گرافیک هستید با شرکت‌های تبلیغاتی همکاری کنید. همیشه کسی هست که شما می توانید با آن همکاری کنید تا به نفع هر دو شما باشد.

چگونه یک شریک استراتژیک مناسب پیدا کنیم:

  • بازار هدف‌تان را به وضوح تعریف کنید. به دنبال کسب و کارهایی باشید که در بازار هدف شما فعالیت می‌کنند، اما رقیب شما نیستند.
  • کسب و کارهایی را پیدا کنید که حداقل، کمی بزرگتر از کسب و کارتان باشند.همکاری با یک کسب و کار موفق و بزرگ مزایای زیادی به همراه دارد.
  • فقط با یک کسب و کار شریک شوید به این شرط کهشهرت خوبی داشته باشد.

۷- مشتریان خود را افزایش دهید

در مورد مشتریانی که هنوز هدف نگرفته‌اید فکر کنید. اگر بیشتر مشتریان شما ۱۸ تا ۲۹ ساله‌اند، می توانید برای افراد بالای ۳۰ سال هم بازاریابی کنید. یا اگر مادران جدید مشتریان هدف‌تان هستند، شاید بتوان محصولات یا خدمات مرتبط با آن‌ها را برای والدین با فرزند بزرگتر هم عرضه کرد. همچنین می توانید کسب و کار خود را از خرده فروشی به عمده فروشی گسترش دهید، و یا برعکس.

۸- از تکنیک های جدید بازاریابی استفاده کنید

اگر تاکنون فقط از تبلیغات چاپی استفاده کرده‌اید، تبلیغات اینترنتی را نیز در نظر بگیرید. اگر Google Adwords را تجربه کرده اید، تبلیغ در Bing یا Facebook را هم تجربه کنید. سعی کنید از طریق ایمیل خبرنامه ارسال کنید، رسانه های اجتماعی را نیز فراموش نکنید. نکته کلیدی اینجاست: همیشه حداقل یک روش بازاریابی جدید را امتحان کنید. اگر جواب داد، عالی است، همین کار را ادامه دهید. اگر جواب نداد، روش دیگری را امتحان کنید. کارآفرینی آزمایش ایده های جدید است.

۹- کسب و کار فیزیکی خود را توسعه دهید

امروزه حتی کسب وکار های خانگی هم می توانند از مزایای فضاهای اجاره بهره‌مند شوند. اجاره دفتر موقت مزایای زیادی از قبیل پشتیبانی فنی و خدمات کنفرانس یا جلسات دارد. به اشتراک گذاری فضای اداری با سایر شرکت های کوچک نیز می تواند راهی عالی برای رشد شبکه شما باشد. یک راه عالی برای به دست آوردن فضای دفتر ارزان قیمت، ارائه خدمات رایگان به یک شرکت دیگر در ازای فضای اداری است.

۱۰- مجوز بدهید.

با اعطای مجوز تولید یا فروش محصولات‌تان به کسب و کارهای دیگر می توانید بدون افزایش هزینه به کانال‌های توزیع بیش‌تری دست پیدا کنید، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و کسب و کار خود را توسعه دهید.

نتیجه‌گیری

راه اندازی کسب و کار خانگی پایان ماجرا نیست، بلکه شروع کار است. هر کسب و کاری برای بقا به رشد نیازمند است. همانطور که راه‌اندازی کسب و کار خانگی اصول و قواعد و مراحلی دارد، فرایند رشد نیز به خودی خود طی نمی‌شود. ۱۰ گام مطرح شده در این مقاله راهنمای بسیار خوبی برای هدایت شما در مسیر رشد خواهد بود.

منبع
successharbor
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *